Print Page | Close Window

Modell av NSB damplok type 32a

Printed from: Norsk MJ Forum
Topic URL: http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1497
Printed on: 19/12/2014

Topic:

Topic author: Tor Erik Lillehagen
Subject: Modell av NSB damplok type 32a
Posted on: 05/03/2003 09:35:42
Det har vært snakket om samarbeid om ulike prosjekt her inne, uten at det ser ut til at det har endt opp i noe konkret.
Derfor følgende utspill:

Er kommet ganske langt når det gjelder overdelen til NSB type 32a. Er det flere som er interessert i å bli med på et prosjekt der man med samarbeid får til en ferdig modell.

Og i tilfelle - hva kan akkurat DU bidra med?

tor erik lillehagen

Replies:

Reply author: TeVe
Replied on: 05/03/2003 11:31:07
Hei

Jeg kan bidra med:
Tegning både i 2D dak og modelleringsprogammer 3D.
Fremtaking av mastermodeller i modellmaskin eller cnc-styrt fres.
Produksjonsdeler med cnc styrt fresmaskin.
Støping av deler i herdeplast og hvitmetall.
Fremstilling av dekaler.
pluss noe til

Terje

Reply author: keknor
Replied on: 05/03/2003 12:41:34
Jeg kan gjøre konstruksjonsarbeid på DAK (Autocad 2000) Jeg kan lage etsetegninger, men det er neppe aktuelt her. Jeg kan kanskje bidra med konstruksjon av drivverk, men jeg har vært litt lenge borte fra H0 så jeg har ikke den beste oversikten når det gjelder tilgjengelige deler som hjul, tannhjul etc.

Det jeg har mest lyst til, er å omsette alt til Finskala i N. Her har jeg masse kunnskaper inne og jeg har god oversikt over tilgjengelige deler. Jeg kan altså tilpasse en Dak-etsetegning ment for H0 til N . Jeg kan også konstruere chassis/drivverk for N. Jeg ønsker imidlertid ikke å plundre med de vanlige dampveivals hjulene i N Det må bli kun finskala. Et finskala hjul er 1.3mm bredt inkl. flens. flenshøyden er 0.3-0.5mm. En ren reduksjon av konstruksjonsmål fra H0 er derfor mulig.

Jeg har en Unimat 3 dreiebenk + koordinat fresbord , så jeg han gjøre enkelte mastere.

Forøvrig kaster jeg stafettpinnen videre til: Christer Ritterberg.

kek

Reply author: Håvard H
Replied on: 05/03/2003 19:12:18
quote:

Jeg kan gjøre konstruksjonsarbeid på DAK (Autocad 2000) Jeg kan lage etsetegninger, men det er neppe aktuelt her. Jeg kan kanskje bidra med konstruksjon av drivverk, men jeg har vært litt lenge borte fra H0 så jeg har ikke den beste oversikten når det gjelder tilgjengelige deler som hjul, tannhjul etc.

Det jeg har mest lyst til, er å omsette alt til Finskala i N. Her har jeg masse kunnskaper inne og jeg har god oversikt over tilgjengelige deler. Jeg kan altså tilpasse en Dak-etsetegning ment for H0 til N . Jeg kan også konstruere chassis/drivverk for N. Jeg ønsker imidlertid ikke å plundre med de vanlige dampveivals hjulene i N Det må bli kun finskala. Et finskala hjul er 1.3mm bredt inkl. flens. flenshøyden er 0.3-0.5mm. En ren reduksjon av konstruksjonsmål fra H0 er derfor mulig.

Jeg har en Unimat 3 dreiebenk + koordinat fresbord , så jeg han gjøre enkelte mastere.

Forøvrig kaster jeg stafettpinnen videre til: Christer Ritterberg.

kek

Kan ikke bidra med så mye, men her ihvertfall linkene til et par scratchbyggingsprosjekter:

http://erojr.home.cern.ch/erojr/content/models/342/342_main.htm

http://erojr.home.cern.ch/erojr/content/models/Kando/Kan_main.htm

Det er utrolig mye info på disse sidene, men må klikke seg ned ganske mange nivåer.

Mvh Håvard H

Reply author: greffern
Replied on: 05/03/2003 19:17:15
Vel, da faller vel jeg av lasset da. Jeg kan nok få til noen tunnellportaler, men de har dere nok ikke bruk for...
TB-kobling er vel ikke aktuellt.
Synd, for jeg hadde vel kanskje greid å knote sammen en, men jeg er nok ikke i stand til å være til så mye nytte sånn bidragsmessig.

MVH
Jon Oskar Grefsrud

Reply author: Roger
Replied on: 05/03/2003 20:18:58
Hei!

Hva der angår type 32a, så trengs det vel strengt tatt ikke å konstrueres ett helt nytt drivverk til dette. Dersom jeg ikke husker helt feil lagde Stein Pünther en type 32-kåpe som han plasserte på ett Fleischmann-drivverk som var meget lik det til type 32. Jeg husker ikke hvilket BR chassiet ble hentet fra i farten. Men å benytte ett allerede eksisterende drivverk vil jo holde utgiftene og prisen nede.

Med vennlig hilsen

RGER

Roger

Reply author: Tor Erik Lillehagen
Replied on: 06/03/2003 10:29:07
1. Glem chassi fra Fleischmann.

2. Overdel og etsetegninger er delvis ferdig. Det er etset ut en første prototype.

3. Loket 32a 288 er målt opp og fotografert. Originaltegniner er ok.

3. Trengs å dreie og lage støpemastere. Det er en del rør og tanker selv på 32a. Flere av disse delene er imidlertid standarddeler som kan brukes videre på norske lok.

4. Det må freses og dreies chassi. Likeledes skaffes hjul, gear, motorløsninger og konstruere disse.

5. Det må registrerer antall deltakere i prosjektet og holdes en slags oversikt over hvem som gjør hva og når det skal skje. Noen må ta på seg å være en slags prosjektleder.

6. Påskrifter / dekaler må lages.

tor erik lillehagen

Replied on: 06/03/2003 11:02:57
Hei Tor Erik

Kontakt meg på email: mjsalg@online.no så kontakter jeg deg tilbake
om fremstilling av mastermodeller.

Replied on: 06/03/2003 11:05:17
Tor,

kommer du på vårsleppet. I så fall kunne vi ta et møte der.

kek

Replied on: 06/03/2003 12:26:44
Tor,

Beskjed fra Christer Ritterberg (som ikke er på nett)

Han vil gjerne være med i gruppen for realisering av type 32.

C.R. er min gode nabo. Han har i de senere årene eksperimentert mye med forbedrede chassiser til Scan Trains type 21. Han benytter fresebord mm. fra Proxxon. Han har nå oppnådd svært gode resultater. Crister er praktiker.

Vi kan tenke oss å samarbeide om å utvikle chassis til type 32. Vi vil benytte en vekselvirkning av mine DAK konstruksjoner og hans praktiske forsøk. Han har god oversikt over tilgjengelige deler(hjul etc) i H0 og jeg i N. Det vil si at vi kan utvikle prototypen både for H0 og for FSN. Så må andre overta produksjonen.

Vi kommer på vårsleppet. C.R. tar med sine 21 modeller uferdige men forhåpentlig i kjørbar stand.

kek

Replied on: 06/03/2003 12:51:21
quote:

C.R. er min gode nabo. Han har i de senere årene eksperimentert mye med forbedrede chassiser til Scan Trains type 21. Han benytter fresebord mm. fra Proxxon. Han har nå oppnådd svært gode resultater. Crister er praktiker.

Høres jo ut som en bra kar! Kan du gi litt mere opplysninger om hvilke Proxxon-maskiner han benytter? Jeg har tenkt litt på å skaffe meg freseutstyr fra Proxxon, men er veldig i tvil på hvilken maskin, samt hvilke jobber man i praksis kan utføre på de forskjellige maskinene.

Mvh Håvard H.

Replied on: 06/03/2003 13:54:51
Håvard,

quote:
Jeg har tenkt litt på å skaffe meg freseutstyr fra Proxxon, men er veldig i tvil på hvilken maskin, samt hvilke jobber man i praksis kan utføre på de forskjellige maskinene.

Proxxon er etter Christers og min vurdering meget bra. Kommer du på vårsleppet?

kek

Replied on: 06/03/2003 15:57:53
Jeg er dessverre opptatt pga jobben den helga vårsleppet er.

Men det som kommer fram her høres jo veldig lovende ut.

De som er der kan vel samsnakke seg litt og fortsette på dette....???

tor erik lillehagen

Reply author: PoP
Replied on: 06/03/2003 18:55:45
Hei,
eg kan og tenke meg å bli med på ein 32-er.
Er det rom for ein til?
Har det litt travelt med skiftetraktorar, men pytt, pytt.

Proxxon er eg og godt nøgd med.
Hadde bruk for ein liten fres/boremaskin,
og valgte denne kjekke pakken.

Han klarer ikkje dei tjukkaste platene,
men til mitt bruk er han ok.

Kikka også på den minste dedikerte fresen til Proxxon,
men den kan ikkje tilte fresehovudet. Prisen var omlag den same.

Peder

Reply author: DagfinnR
Replied on: 08/03/2003 12:25:03
Jeg er redd jeg ikke kan bidra med så mye teknisk omkring et slikt prosjekt, men er svært interessert i å bli registrert mht. antall eksemplarer.
Dessuten kunne jeg tenke meg å prøve å samle dokumentasjon av prosessen, metoder, materialvalg osv., slik at vi kunne lage en artikkelserie i MJ-bladet om prosjektet, kanksje også legge det ut på nettet.

Jeg regner med at dere tenket å produsere såpass mange eksemplarer at de som ikke kan dreie/frese, også evt. kan få kjøpt et byggesett?

DagfinnR

Replied on: 08/03/2003 12:54:45
Tor Erik skriver:

1. Glem chassi fra Fleischmann.
2. Overdel og etsetegninger er delvis ferdig. Det er etset ut en første prototype.
3. Loket 32a 288 er målt opp og fotografert. Originaltegniner er ok.
3. Trengs å dreie og lage støpemastere. Det er en del rør og tanker selv på 32a. Flere av disse delene er imidlertid standarddeler som kan brukes videre på norske lok.
4. Det må freses og dreies chassi. Likeledes skaffes hjul, gear, motorløsninger og konstruere disse.
5. Det må registrerer antall deltakere i prosjektet og holdes en slags oversikt over hvem som gjør hva og når det skal skje. Noen må ta på seg å være en slags prosjektleder.
6. Påskrifter / dekaler må lages.

tor erik lillehagen

Her er mine kommentarer:

1. Enig
2. Når, hvordan kan vi få sett prototypen?
3. Hvis Christer og jeg skal gå i gang med konstruksjon av chassis, må vi ha tilgang til tegningene. Er de DAK tegninger. Hvilket program/format? 3. Det løser vi etter hvert. Igjen treng tegninger, dokumentasjon.
4. Her kan vi trå til som nevnt tidligere.
5. Jeg kan være prosjektleder hvis du Tor Erik som er initiativtager ikke ønsker den rollen. Ellers synes jeg du er selvskreven.
6. Her er det flere muligheter når vi kommer så langt.

Jeg synes du Tor Erik nå skal sammefatte det som er kommet fram av muligheter og sette opp en gruppe/plan for framdrift slik du som initiativtager kan tenke deg det.

Reply author: thomas snare knutsen
Replied on: 14/03/2003 22:33:12
jeg kunne godt vere med og ting jeg kan gjøre er :
sprøytelakering
publisering på internett.

venlig hilsen
thomas

Replied on: 18/03/2003 09:38:47
Dette betyr at vi har folk som kan
- konstruere og tegne
- etse
- frese rammer
- har byggeerfaring av lokmodeller
- maling

Kan kanskje bli til noe dette.
Jeg kan dessverre ikke komme til MJF-treffet i oslo. Vet imidlertid at flere av de som er int skal dit. Foreslår at folk prater litt sammen og ser hva man kan få til. Jeg kjenner til flere kapable enn de som har vært inne her.

Det som står i gjen i første omgang er å bli enige om hva man skal gjøre ---- og ikke minst hvordan det skal konstruerers.

tel

Replied on: 21/03/2003 20:42:16
Jeg har hintet til poenget, uten å stille spørsmålet helt klart:

Skal dette prosjektet være for de som bidrar med noe praktisk/økonomisk/administrativt, eller tar du / dere sikte på å lage et antall modeller som dermed kan selges som byggesett for en større krets?

Dersom det siste er tilfelle - kan jeg veldig gjerne delta i prøvebygging og utarbeidelse av bygge-beskrivelse.

DagfinnR

Replied on: 22/03/2003 10:40:49
Hei alle,

Jeg synes alle som har ytret seg og sagt seg villig til å delta i fullføringen av prosjekt type 32, bør satse på å møtes på vårsleppet. Siden du, Tor Erik, ikke kan komme og siden du er initiativtager og også har jobbet fram grunnlagsmaterialet, oppfordrer jeg deg til å summere opp dine synspunkter på hvordan vi skal gjennomføre prosjektet og om vilken ambisjon du har for det ferdige produkt. Du må også klargjøre din videre rolle i prosjektet.

Skal dette bli et produkt som blir tilgjengelig i markedet eller blir det kun en modell til de som deltar? Er du positiv til at vi evt. utvikler en modell også i andre skalaer? Det må også avklares hvordan innsats skal belønnes. Det er viktig å ha premissene for samarbeid klare før vi starter.

Mitt forslag blir da:

1.
Tor Erik lager et innspill til diskusjon på et møte på vårsleppet.

2.
Alle som skal på vårsleppet og som har sagt seg villig til å delta i prosjektet, må si fra her på forumet snarest og gjerne med ønsket tidspunkt for et møte. Det kan fort bli krasj med andre aktiviteter. Kanskje bør vi holde av et eget rom? Hvem kan ordne det?

3.
Alle som vil bidra til realisering av modellen(e) må uttrykke hvilke ambisjoner de har for å være med.

4.
Alle som vil bidra til realisering av modellen(e) må gi et anslag på hvor mye tid de kan disponere til prosjektet i løpet av (f.eks.)et år.

kek

Replied on: 22/03/2003 10:51:13
Til Dagfinn og evt. Nils Carl,

jeg synes det er en spennende tanke å formidle prosessen her på forumet etterhvert som den utvikler seg. Så kan den oppsummeres i MJ-bladet etterhvert.
Hva mener andre om det?

kek

Reply author: thomas snare knutsen
Replied on: 22/03/2003 12:08:37
jeg kommer ikke på vårsleppet
har mye tid som kan brukes på dette.
ca 50-100 timer

venlig hilsen
thomas

Edited by - thomas snare knutsen on 25/03/2003 21:49:22

Replied on: 22/03/2003 14:19:11
Hei

Jeg kan komme på vårsleppet.
Både lørdag og søndag går greit men jeg ville foretrekke søndag.
Det ser ut til at jeg i året som kommer kan sette av relativt bra med tid til et fellesprosjekt.
Min interesse er spor 0 og 0n30 så jeg vil nok også gjerne se mulighetene for å konvertere underlaget til annen skala og jeg støtter de som allerede har ytrert ønsker om konvertering av modellen til andre spor og målestokkforhold. Ettersom disse ønsker ligger på begge sider av målestokkforholdet 1:87 (H0)som etseunderlaget foreligger i så burde dette være kurrant.

Terje

Reply author: PoP
Replied on: 22/03/2003 20:38:53
Hei,
eg kjem på vårsleppet, og har også tidlegare vist interesse.
Eg kan bidra med litt av kvart. Det kan me jo diskutere neste helg.

Peder

Replied on: 25/03/2003 23:02:21
Her er en liten navneopplisting over de som har ytret interesse for Type 32 prosjektet:

Tor Erik Lillehagen
Terje Vold x
Christer Ritterberg x
Knut Espen Kittelsen x
Peder Pedersen x
Dagfinn Rognstad
Thomas Snare Knutsen

X for de som har meldt ankomst i Veitvedthallen

Disse har ytret seg, men ønsker ikke, kan ikke, vil ikke (etc) eller har ikke signalisert at de vil være med i arbeidet.

Jon Oskar Grefsrud
Roger Halvorsen
Håvard Houen

Vi mangler fortsatt endel svar på spørsmål som er stilt, men det er jo noen dager igjen enda. Dagfinn, kommer du?

Er søndag en grei dag? Kl. 12?

kek

Replied on: 25/03/2003 23:45:18
quote:

Disse har ytret seg, men ønsker ikke, kan ikke, vil ikke (etc) eller har ikke signalisert at de vil være med i arbeidet.

Jon Oskar Grefsrud
Roger Halvorsen
Håvard Houen

Det er nok riktig at jeg ikke kommer til å delta direkte i dette arbeidet. Det lille jeg greier å få gjortt av MJ-arbeid går med til mitt evighetsprosjekt basert på Thamshavnbanen.

Men jeg deler mer enn gjerne mine erfaringer innen etsing, støping og andre områder jeg har vært innom.

Om dere greier å gjennomføre dette prosjektet tror jeg det vil bli en milepæl innen norsk MJ.

Håper prosjektet kan generere mange konstruktive diskusjoner!

Dessverre får jeg heller ikke tid til å komme på vårsleppet. Tiden strekker rett og slett ikke til denne våren.

Mvh Håvard H.

Replied on: 26/03/2003 07:25:44
Dagfinn R hadde et spørsmål som vel ikke ble besvart:

quote:
Skal dette prosjektet være for de som bidrar med noe praktisk/økonomisk/administrativt, eller tar du / dere sikte på å lage et antall modeller som dermed kan selges som byggesett for en større krets?

Dette spørsmålet er litt viktig, da min byggeerfaring kun gjelder plastikk og trådkoppling og er vel kanskje litt utenfor det dere trenger.
Min interesse i dette prosjektet er reell, men jeg føler at jeg nok ikke er kompetent til å bidra. Synd egentlig, da modellen er meget interessant med tanke på FREMO bruk.
MEN der er en del krav som må oppfylles av modellen. Det viktigste er driftsikkerhet og strømopptak. Noe man også bør tenke på er: hvordan man tenker seg fjæring/avbalansering av drivverket? Dette har med strømopptak å gjøre.

MVH
Jon Oskar Grefsrud

Edited by - greffern on 26/03/2003 07:31:34

Reply author: PR
Replied on: 26/03/2003 08:16:12
Jeg regner med at det ikke er for sent å melde sin interesse.
Litt om hva jeg har gjort som kan være relevant til et slikt prosjekt:
-Laget etsetegninger til B3 ombyggingsprosjekter. Inkludert konstuksjonsarbeidet.
-Etset ut noen få prototyper.
-Drevet litt med støping i resin.
-Jeg har også drevet litt med sprøytelakkering, men jeg er fortsatt litt i opplæringsfasen.

PR

Jeg har anledning til å møte på vårsleppet.

Mvh
Per Roar Johansen

Reply author: Kjell H.
Replied on: 27/03/2003 22:15:39
Hei!
Slenger innom forumet en gang i mellom (selv om det kan gå måneder mellom hver gang) og fant dette prosjektet spennende.
Jeg kan gjerne være med på en produksjon og har tilgang hjemme på en del utstyr som en liten japansk metalldreiebenk med fresemulighet (med bedre stabilitet/nøyaktighet enn Unomat1)
Har også en god loddebolt og utstyr for gasslodding.
Min erfaring på disse områder en kanskje middels, men jeg har klart å få sammen en type 21 fra ScanTrain og de fleste "norske" (messing)byggesett med unntak av de fra Scandinavian Miniatures.
Om jeg har noen spesialitet, så har jeg en gang i tiden vært profesjonell på elektronikk.
Har desverre ikke mulighet til å delta på "vårsleppet" i år.

MVH Kjell Hofstad

Replied on: 28/03/2003 11:33:47
Interessant at flere gjerne vil bidra med noe i et slikt prosjekt.
Innholdet kan man diskutere når vi møtes og da er spørsmålet

Hvilken av dagene ska vi møtes og til hvilket klokkeslett?
Noen som har ordnet et separat rom?

Replied on: 28/03/2003 13:40:15
Hermed fastsettes møtet til søndag kl 12 i Veitvedthallen. Møtested må avklares. Kan vi få et chambre separee?

Har snakket litt med Terje. Vi tror det er viktig å diskutere grundig hvordan organiseringen bør være. Terje setter opp en dagsorden for møtet.

Her er en supplert navneopplisting over de som har ytret interesse for Type 32 prosjektet:

Tor Erik Lillehagen
Terje Vold x
Christer Ritterberg x
Knut Espen Kittelsen x
Peder Pedersen x
Dagfinn Rognstad
Thomas Snare Knutsen
Per Roar Johansen x
Kjell Hofstad

Jon Oskar Grefsrud
Roger Halvorsen
Håvard Houen (som allikevel kan bidra med råd)

Vi mangler fortsatt endel svar på spørsmål som er stilt,

Dagfinn, kommer du?

kek

Replied on: 28/03/2003 19:01:47
Jeg synes dere er litt vel kjappe!
Dette spørsmålet er ikke besvart:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

MVH
Jon Oskar Grefsrud

Replied on: 28/03/2003 20:09:06
Det spørsmålet kan ikke besvares før man har fått startet gruppen, sett hvilke kvalifikasjoner som er tilstede, hvilke ønsker deltakerne samlet har og ikke minst hva man kan enes om.

Replied on: 29/03/2003 01:34:43
Greffern skriver:

quote:
Jeg synes dere er litt vel kjappe!
Dette spørsmålet er ikke besvart:
quote:

Jeg er enig med Terje. Den viktigste oppgaven på møtet søndag blir å få avklart de grunnleggende spørsmålene om organisering, kompetanse og innsatsvilje. Så må vi finne ut hva vi tror vi kan klare. Spørsmålet ditt Greffern, kan kanskje ikke besvares før vi evt. har en kjørbar pilotmodell. Det er mange skjær i sjøen før vi kommer så langt.

kek

Replied on: 30/03/2003 00:06:22
Inntil i dette sekund hadde jeg ikke tenkt meg til Veitved på søndag, fordi jeg var der på lørdag og holdt på å forgå på en 3-timer lang GF - du verden hvor flink denne foreningen er til å holde seg med møteplagere!!! - deretter en stund i hallen - og det var, med respekt å melde, begredelig.

MEN - JA, jeg kommer på søndag - dersom vi kan få satt dette prosjektet på sporet, har vi gjort noe fornuftig, iallfall!

DagfinnR

Replied on: 30/03/2003 08:25:41
Hei alle 32-ere

legger inn siste oppdaterte liste over interesserte og hvem som kommer til møtet i dag kl.12 (husk sommertid)

Kjell Hofstad
Per Roar Johansen x
Knut Espen Kittelsen x
Thomas Snare Knutsen
Tor Erik Lillehagen
Peder Pedersen x
Christer Ritterberg x
Dagfinn Rognstad x
Terje Vold x

Jon Oskar Grefsrud
Roger Halvorsen
Håvard Houen (som allikevel kan bidra med råd)

Blant utstillerne i Veitvedthallen er også brødrene Andersen med sitt fine anlegg. De har mye erfaring med selvbygging av norske damplok i H0, bl.a en nesten ferdig type 32. En av dem stiller på møtet i dag.

Siden alle ikke kjenner alle; Vi møtes kl.12 ved brødrene Andersens anlegg. Så finner vi en plass vi kan sitte.

kek

Replied on: 30/03/2003 19:43:54
Vi møttes på Vårsleppet og fant ut vi ville gå videre med Type 32 prosjektet:

Per Roar Johansen
Knut Espen Kittelsen
Peder Pedersen
Christer Ritterberg
Dagfinn Rognstad
Terje Vold
Rolf Burud
Øyvind Andersen

Mer om det ved en senere anledning.

Replied on: 08/04/2003 22:52:19
Kan noen gi meg adresse og / eller tlf. nr til Øyvind Andersen. Mail meg privat.

kek

Norsk MJ Forum : http://www.norskmjforum.no/forum/

© Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale.

Close Window